×

• 2004
  • Vinterserien 9 mars

9 mars 2008

Fel bana låg i botten på den scannade banan (Mattias bana) så jag fick lägga in mina kontroller efteråt i photoshop. Idag regnade det och kändes allmänt olustigt att åka på orientering. Igår var jag oerhört bakis och spriten från festen i fredags satt i lite fortfarande. Men som vanligt glömmer man bort alla (andra) problem när man ger sig iväg ut på banan. Istället blir det nya problem (som idag var en hel del) att slåss mot.

s-1
    Här var det bara att springa på ner till vägen och sen vika in när det var dags. Gick in kanske lite för tidigt men spikade sen.

1-2
    Trodde faktiskt inte jag var så långt till höger innan jag fick se gps-spåret men jag förstår det nu, för jag var riktigt förvirrad där ett tag och körde bara på magkänsla och hittade kontrollen ganska smärtfritt. Hade kunnat tagit mycket längre. Tur. Träffade Viktor där som skulle till en kontroll låååångt därifrån.

2-3
    Sicksackade lite på stigarna men kom ner till ängen som jag korsade och sen över till kontrollen. Inga problem.

3-4
    Stod och velade ett bra tag om vilket vägval jag skulle ta. Antingen vänster om kärret och på stigarna och vänstra elljusspåret för att sedan klättra upp på berget. Eftersom jag var osugen på klättring valde jag det högra vägvalet. Ut på vägen, kanske lite väl mycket åt höger men väl på vägen gick det undan. Fick för mig att gena lite från vägen för att genskjuta stigen norr om höjdpartiet. Istället halkade jag in på en annan stig som inte var med på kartan som ledde mig helt fel ner till elljusspåret. Jag hade ingen aning om var jag var eftersom ingenting stämde. Jag hade hoppats att jag skulle komma ut på andra sidan höjden men nu var det istället uppåt på spåret. Tillslut fattade jag vilket misstag jag gjort och kubbade bort på spåret och sen upp på höjden för att följa åsen fram mot kontrollen. Kom lite snett och justerade.

4-5
    Kom lite för mycket åt vänster.

5-6
    Sprang ut på vägen och sedan lite vänster för att hoppa in i skogen och ge mig av norr ut strax vänster om högsta höjden. Försökte sedan ligga på de torra delarna av kärret för att få rätt riktning. Fanns inte mycket att läsa på men hade tur och hittade kontrollen direkt.

6-7
    Följde gamla kraftledningsgatan bort och svängde av lite innan stigen sen rakt över och spik.

7-8
    Första kontrollen jag gick på kompass till. Satte den lite åt höger med avsikt. Hittade sänkan innan branten och tjo!

8-9
    Ut på stigen och följde den en bit. Hade tänkt ta den otydliga stigen men såg att området var ganska lättlöpt så jag vek av tidigare. Kom ner bra men var lite osäker på om jag gått rätt. Var bara att följa kärret och se ifall diket dök upp och det gjorde det!

9-10
    Tänkte springa vänstervägvalet på stigarna runt och komma söder ifrån till kontrollen, men råkade hoppa på fel stig och hamnade vid stora stigkröken. Helvete. Vägrade ta den så jag vek tillbaka ut på en midre stig och gick istället rakt mot kontrollen. Kom någon kurva nedanför innan jag förstod att jag skulle upp högre.

10-11
    Gled på de öppna berghällpartierna lite åt höger för att sedan vika av vänster. Tyvärr var det lite knixigt och fick klättra lite men hade inga problem med att ta kontrollen.

11-12
    Hade tänkt gå vänstervägvalet på stigen utmed diket nästan mot nian men halkade in på fel stig ganska tidigt. Fick vända när jag upptäckte att jag sprang rakt söder ut… Trodde jag var på nord-syd stigen nordost om där jag var och fumlade vidare öster ut. Rätt som det var dök sexan upp och då förstod jag var jag var. Snurrigt. Bestämde mig för att ge upp stig-orienterandet helt och fokuserade helt på höjdkurvorna istället. Då gick det mycket bättre.

12-13
    Följde rågången söder ut och rundade kärret och hoppade på rågången igen och där satt den!

13-14
    Tog högervägvalet och genade upp mot elljusspåret. Hade iofs inte tänkt hoppa på det så tidigt utan tänkte springa parallellt med det men helt plötsligt var jag vid spåret så det var bara att hoppa på. Tänkte sen vika av direkt vid kärret men det såg so ogästvänligt ut där så jag fortsatte på mysiga elljusspåret. Fast det gick inte lång tid förrän jag blev otålig och vek av ut i skogen igen. Körde rakt mot kontrollen. Såg Mattias som ledde mig fram till kontrollen.

14-15
    Körde vänstervägvalet. Kanske inte det bästa men jag kom åtminstone före Mattias till 15. Han körde höger/raktpå.

När vi hade duschat färdigt gick vi hem till Sebastian som bjöd på varma mackor, varm choklad och bananer. FANTASTISKT! Så ska det se ut hos fikasektionen!