×

• 2004
  • Ryssland!

21 september 2006

Det här är min dagbok jag skrev under min resa till Ryssland. Den kanske inte är så kul att läsa men jag kände ändå för att slänga ut den. Alla bilder från resan finns på min flickr.

21/8 14.00 – 10€ för bussen

Blev uppraggade på gatan i Helsinki av en kvinna med en St Petersburg-skylt. Ja tack, sa vi. Dock verkar ingen på bussen kunna engelska men det går bra ändå. Har precis haft första stoppet i en stor stormarknad ala Obs! Det var där jag köpte detta block som jag skriver i. Fanns inga linjerade så det fick bli detta [rutat].

14.30

Det tog 10 minuter, sen stannade vi igen. Denna gång var det Lidl. Ryssarna bunkrade upp med sjukt mycket kaffe (flera plattor var). Vi köpte Kallen kaviar (ja den heter så i finland) och en påse fake-turkisk peppar. Erik såg även att bussföreståndarinnan kom ut med en sedelbunt från det andra stället!

17.30

Över gränsen! Kino i lurarna, skyltar på ryska, snygga poliskvinnor… äntligen!

19.00 (rysk tid)

Redan efter ett par kilometer in i Ryssland känns allt så annorlunda. Kino passar plötsligt mycket bättre. Vägarna är sämre, bilarna äldre, och hus vi ser är igenbommade… Det enda som inte skiljer sig från Finland är naturen. Björk, gran och tall. Och ängar.

22/8

Sitter på en rockbar i centrala St Petersburg. Baren ser ut som vilken grym bar i väst som helst. Det som antyder att det just är ”Pete” är alla vackra tjejer och ett ryskt monopol några sitter och spelar bakom oss. DJn spelar stenbra rock från 50talet (antar jag). Twist. Kom precis från en unterbar restaurang Идиот (idiot), namngiven efter Dostoyevskis bok. Ruggigt bra husmanskost – men utan kött!
    I natt sov vi hemam hos en brajrökande ryss tillsammans med två ryskor vi hittade på gatan igår kväll. De visade oss runt och (deras) höjdpunkt i guideturen, mellan ölmojararna, var den beryktade broöppningen som skiljer av de olika delarna av stan från 2 till 5 på morgonen. Alla broar öppnas samtidigt så att fartygen kan passera. Är man på fel sida efter två är det kört. Vi var på rätt så vi kunde lungt fortsätta vårt kiosk-ölande. En av tjejerna påminde väldigt mycket om Alexandra Dahlström till utseendet, och Antonia Schroeder till sättet. En rätt trevlig kombination.

För första gången sedan jag kom till Ryssland känns varken min frilla eller mina kläder fel. I vanliga fall brukar folk stirra eller skratta åt mig. Här på baren är det ok. Fan det är alltid så när jag reser. Blir utgarvad vart jag än tar vägen.

Just det, idag tog vi en timmes sightseeingbåt runt på kanalerna. Jag hamnade i en väldigt konstig trance av den kvinnliga och skrålande speakerrösten. Jag förstod ju inte ett ord.

23/8 03.41

Sitter på baren bredvid och bartjejen här är minst lika söt som förra. Jag dör.

Musiken här har varit hiphophits, men nu spelar dom något som antingen är på portugese (typ baile), eller något ryskt – jag vet inte!!

04.15 – Tillbaka på rockstället

Twisten är slut och indien är här för att stanna – Belle & Sebastian i högtalarna. Jag är full som en kastrull. Hoppas jag överlever kvällen. Nu börjar Erik prata om någon tjej som jag tydligen gillar men jag har ingen aning om vem han pratar om, tror jag? Jag har fan ingen aning om någonting just nu. Klockan är för mycket och ölen dansar inombords.

14.52 – Stekt

Långt in på natten när vi var för fulla för att fortsätta dricka, började vi sakta dra oss mott ett område där vi läst på wikitravel att det skulle finnas ett hostel. På vägen gled vi ner på en kanalbåt, som även var en bar, och tog en bärs och hängde med lite trevliga kids där. Minns inte riktigt vad vi pratade om men omkring sex på morgonen bestämde vi oss för att fortsätta vårt sökande efter bostad.

Vi hittade till slut ”Sleep Cheap” som låg inne på en innergård. Ringde på och efter en stund öppnade en lång och ståtlig tjej i hotpants och t-shirt. I vanliga fall stängde de klockan tolv men vi lyckades tjata oss in. Vi fick ett rum och var i säng klockan sju.

Vaknade vid halv ett av att vi var tvungna att gå upp eftersom managern skulle komma snart. Medan Erik drog och tog ut pengar (vi hade inte tillräckligt med cash) satt jag och pratade med tjejen, som fortfarande hade samma vansinniga outfit. Hon studerade till ingenjör till vardags.

Sen när jag skulle gå på toa och satt med brallorna nere råkade jag sabba vattenledningen som gick till handfatet så det började spruta stora mängder vatten runt om på hela toan. Efter lite krånglande med byxorna fick jag upp dom och ropade på hjälp.

Nu sitter vi på ett fik och jag är sjuukt hungrig och bakis.

24/8 15.20 Автово metro

På stationen stod 4 ex-militärer (i sina gamla uniformer) och spelade musik (gitarr, sång). Underbara melodier. Tyvärr var en utan ben, osv. Nu sitter vi på en buss (60) på väg mot den stora marknaden.

20.30

Har precis avspisat jordens sämsta makirullar på ett hak på Moskovski-tågstationen. Well, det var billigt.

Marknaden vi var på tidigare var sådär. 60% pirat-CD, 20% mobiler, 10% kackiga nya kläder. Vart fan tog allt från Sovjettiden vägen? Brändes allt 1990? Blev allt förbjudet? Jag hittade dock ett linne i ett army-stånd. Bara en massa kackcamo och sen detta linne. Linnet var kanske det enda trevliga på hela marknaden. Jaja, det får en att spara pengar eftersom det inte fanns något av värde. Nu ska vi på internet-café och surfa småstäder vi ska hänga i.

25/8 14.23 – På väg från St Pete

Tio minuter sent rullade vårt pendeltåg in. För att få en bra plats när tåget kom sprang alla som galningar ut på perrongen. Vi med. Så nu sitter vi med fönsterplats i bänkar utan dynor! Utanför våra fönster breder sig landsbygden ut sig i all sin trashiga prakt. Vackert är det minsann. Nästa stopp blir Чудово (Chudovo), en järnvägsknut utmed banan mot Moskva. Där kanske vi stannar i en dag eller så byter vi tåg och sticker ner till Novgorod. Vi får se. Har köpt en finfin atlas som täcker stora delar mellan St Petersburg och Moskva. Med hjälp av den ska vi glida runt lite planlöst. Jag ångrar lite att jag tog med mig min iPod, annars skulle jag inte ha någonting alls av värde med mig.

Glömde nämna igår att vi var på Russian state museum som var sjukt bra. Målningar från 1100-talet och framåt. Bäst var helt klart de expressionistiska. The Wave var helt vantastisk samt To War som visade ett avsked på en tågstation. Mäktigt. Faktiskt mycket mer intressant än Malevich-rummet.

Tåget går just nu på en väldigt upphöjd banvall så man har en fantastiskt utsikt.

Vi tog in på Puppet hostel igår där det kirrade vårt visa utan extra kostnad. Skönt.

21.44 – Гостиница званка

Sitter på rummet i ett härligt sunkigt hotell i Чудово. Här finns det varken restauranger eller barer, bara små affärer där allt är bakom disk. Oldschool sovjet style! Staden har max 20000 invånare och ska tydligen inhysa en tändsticksfabrik.

Eftersom det inte finns några restauranger, har vi handlat bröd, ost, inlagd gurka och tomat. God ost!

Tanken är att vi ska ta tåget till Novgorod imorgon bitti kl 10.30, och sen ta oss med buss till en annan mindre ort. Frågan är om det finns orter här omkring som är äldre än kommunismen. Denna stad är nog det inte. Men så är det mest en järnvägsknut.

27/8 11.17 Новгород

Sitter på bussen mellan Novgorod och Staraya Russa. Rätt fräsch buss! Har hängt upp mina strumpor på tork på sötet då det inte hann torka efter gårdagens tvätt.

Vi kom till Novgorod på eftermiddagen igår. Tydligen lika stort som Malmö men kändes betydligt mindre. En kremlin ligger i centrala delarna utmed en flod. Omringad av en ringmur ligger ett gäng kyrkor och andra vackra byggnader. Tydligen en av rysslands äldsta städer. Vi skulle äta middag på en restaurang som låg just inuti ringmuren men det var fullt! För många ryska turister i stan.

Hmm, nu lämade vi visst stan. Efter sista ”miljonprogram”-huset nu är det bara ängar omkring oss. Platt och vackert.

Igår när jag var på en inomhus-marknad som hette Gagarin, fastnade Erik i ett skyfall utanför. Istället för att ta skydd inomhus gick han och ställde sig under ett träd. En kvinna sa till honom när det började regna: ”Nu ska du få se på regn!” Efter bara några minuter övesvämmades gatorna och Erik kunde inte ta sig över till sidan där marknaden låg, utan att bli blöt upp till vaderna. Han blev kvar under trädet som snart gav upp som regnskydd och gav honom en riklig dusch. Till slut tog han sitt förnuft till fånga och kutade över till marknaden.

Middagen åt vi i en källare som var inredd som en grisfestsylta från medeltiden och inredningen passade bra med menyn: Nästan bara grisrätter. Inget vegetariskt. Vi borde såklart insett det när vi steg in och såg hur det såg ut, men jag var så hänförd av en underbart vacker tjej vid bordet bredvid. Vi beställde fisk och lite soppa, som var helt ok.

Vi bodde på ett vandrarhem som kostade 320R/person = lite mindre än 100kr. Billigast hittills! Konstigt att vandrarhemmen är så pass dyra här. Dyrare än i Sverige ibland. Tydligen är inte homestays så värst billiga heller. Hoppas vi hittar något billigt i Staraya Russa.

Igår på vandrarhemmet, när Erik satt och snacka med några fransoser, började jag skapa ett Sudoko. Vi säger såhär: Det är fan svårare att skapa ett sudoko än att lösa ett annat, eftersom man börjar från 0 rutor ifyllda.

12.26

Jag har under flera dagar funderat på att flytta ut på landet under hösten. Kanske även läsa ryska på kvällar om jag nu kommer in. Då kan jag hyra ut min lägenhet till någon bekant så jag kan sova där ibland.

Först måste jag höra av mig till skolan i NY om kursen nästa år blir av. Annars måste jag tänka om helt. Jag vill kunna klara mig utan att knega med något jag inte vill göra. Det vore så grymt.

Skulle jag dra ut på landet kommer jag nog ha tid att jobba med orienterinssiten och resealbumet samt lite mer grejer. Baka bröd! Plocka bär och svamp. Och göra musik! Och orienteringskartan.

16.40 Взвод

Direkt efter vi kommit fram till Staraya Russa hoppade vi på en buss upp hit till lilla byn Взвод. Vi hade väntat oss en vacker liten fiskeby nära den storea sjön Озеро Ильмень. Enligt kartan är detta område ett gigantiskt deltalandskap. Det vi fann var en sliten lite by, helt utan fisk vad vi kunde se. Istället var byn fylld med snubbar i camo-kläder med bössor påväg ut eller hem i sina små plåtbåtar. Vi antar att de ä r ute och jagar fågel då inga fiskespön setts till. Vi gick ner till stranden/hamnen och hade en picnic beståendes av bröd, ost och öl. Gott som vanligt.

Tyvärr var det totalt trashat i byn. Skräp överallt och när gubbarna druckit ur sina vodkaflarror slängdes de i sjön. Hela stranden var fylld av skräp och gamla sönderrostade föremål. Vartenda ting verkade härstamma från andra världskriget; de gröna plåtbåtarna, motorcyklarna med sidovagn samt militärjeeparna. Det enda vackra var stugorna och deras sparsmakade snickarglädje. Och såklart naturen bakom skräphögarna.

Vi kom inte helt oväntat in på diskussionen om vad som egentligen hänt och vems fel det var att allt var så trashat. Bortsett från allt skräp kändes det som om allt man såg var många årtionden gammalt. Vägarna var trasiga, ja egentligen all infrastruktur verkade vara från en svunnen tid som man sen inte brytt sig om att underhålla. Vi blev faktiskt nedstämda av all skit.

Nu börjar Eriks huvud och ryggvärk passera smärtgränsen så vi får ta flera långa pauser under promenaden tillbaka mot Staraya Russa.

28/8 11.10 – Eriks födelsedag!

Vi hittade ingenstans att äta middag igår så vi gick till en affär, som omväxlings skull såg ut som de i väst, alltså allt var inte bakom disk, och åt på hotellrummet. Tyvärr fick vi inte tag på något bröd sp middagen bestod av yoghurt, oliver, ost, frukt och juice. Jag blev inte mätt…

Hotellet är det glassigaste hittills men långt ifrån det dyraste. Helt nyrenoverat med dusch och TV på rummet! Och frukost inkluderad!

Idag ska vi leta reda på Dostoyevskimuseet och gå på frontmuseet (andra världskrigetfonten). Kanske hitta ett spa också! Det ska finnas ett i stan har vi hört. Vi får se.

29/8 00.47 – Валдай

Eriks födelsedag är över, eller, vi har inte gått och lagt oss än men klockan har passerat tolv.

Dagen har varit bra. Den började lite trevande med att Front-museet var stängt just idag för städning. Då det regnade och vi inte hade någon aning om var Dostoyevskimuseet låg, köpte vi var sitt paraply. Vackra! Mitt är mönstrat med gula, bruna och orangea stiliserade blommor. Eriks var rött med stora vita blommor på. Egentligen passade det nog bäst om vi bytt, men nu blev det som det blev.

Efter flera vägbeskrivningar på ryska från babushkor och annat folk lyckades vi hitta Dostoyevskis hem. Tyvärr, eller ska jag säga, såklart, var det stängt. ingen lycka idag, så vi drog ner till torget och gick in på det gamla sovjetfiket Рушанка där det var billigare än någonsin! Allt efter var Lonely planet förklarat. Fem sallader och bröd + kaffe och te. Under 90 rubel = 27kr! Eftersom det regnade stannade vi kvar och spelade kort. Chicago. Erik vann stort. 50 mot 15. Beställde in var sitt glas vodka och lite пирожка. När Erik gick ut för att röka, skyndade jag mig till bardisken och köpte en glassig bakelse åt Erik som födelsedagspresent.

Tillslut blev jag allt för rastlös så vi gick vidare. Av någon anledning har jag blivit det stora matvraket i sällskapet och kräver mat hela tiden så på vägen till stationen köper jag fler piroshkas och massa frukt inför resan österut. Enligt kartan skulle vi klättra 200 meter under resans gång så jag ritade ett fint diagram i början av färden som visade hur och när vi skulle stiga i höjd. Tyvärr kände man inte av höjdskillnaden så istället började vi fantisera om hur staden vi skulle till var. Jag var otroligt positiv och pratade om staden med stora vinodlingar där det aldrig regnade eftersom molnen inte kom fram eftersom stället låg på en kulle. Erik var desto mörkare i hans fantasier. Han trodde det bara skulle vara en massa tjackpundare som tagit över stan och tvingat alla babushkor att arbeta i den stora kefirfabriken och att sjön var ett stort kärr och att det alltid regnade. Runt stan vaktade flera drakar. Jag kontrade med att hela stan var av guld och att sjön var fylld av den sällsynta fisken guldforell som bara fanns där och ingen annanstans. Sjön var helande och gjorde så att människor levde mycket längre, ja, t.o.m. föryngrades.

När vi kom fram kändes det som om Erik hade haft rätt. Kanske inte om dakarna då, men stora godståg rullade förbi där vi gick av och inga hus sågs till. Men när vi kom in i stationshuset började jag ana att det skulle kunna vara en bra plats, eftersom väntsalen var den helaste och renaste vi sätt hittills.

Väl inne i samhället köpte vi en flarra panski och frågade efter vägen till hotell som vi hittade efter att bara frågat en gång till!

Kvinnan i luckan var sjukt sur och sträng och ville först inte inkvartera oss. Tillslut gick hon med på det mot ett höjt rumspris. Vi tackade och bockade och försökte vara så duktiga som möjligt med att fylla i formulär helt på ryska men det gick inte så bra alls. Kvinnan blev bara surare och surare samtidigt som vi blev oroliga att vi skulle bli av med rummet.

Efter många om och men lyckades vi få ett rum som vi blev visade till. Herregud, vi hade fått sviten. Det kändes så i alla fall. Dusch och toa på rummet, hall, vardagsrum och sovrum! TV och balkong!! Och så vackert det var inrett. Sovjet+lyx+ jag vet inte vad! Hurra!

Vi stack ut på stan och upptäckte att den var otroligt vacker och inte alls förfallen som alla andra ställen vi varit på. Detta var en rikemansby? Ungdomarna var inte klädda i camo utan i St Pete-stil, alltså inte fullt så hopplösa som kidsen i de andra städerna.

Tog en öl på ett hak nere vi sjön och gick sen tillbaka till hodellet där vi korkade upp panskin! Hittade inte bara en, utan två bankomater på vägen hem, och skyltar till fler museer! Jag tror morgondagen kommer gå till historien!

29/8 11.00

Har precis ätit frukos och jag börjar bli lite orolig över vår kosthållning. Alltid lite för lite mat och alltid vitt bröd med fyllning, sk piroshka. De är goda men jag är tveksam till hur nyttiga de är. Enda gången vi äter grovt bröd är när vi äter soppa. Idag åt vi tex var sin piroshka med potatis, sen en flottig brödbulle med ost och socker på och till sist en oljig morotssallad. Grejen är att alla ställen är så mysiga och vackra att man sväljer den sunkiga maten med hull och hår. Jag brukar dock beställa in fisk så jag får lite protein i mig.

Innan fukosten var vi på stationen och kollade upp tåg. Det går ett nattåg till Moskva kl 00.17 i natt. Vi funderar på att ta det. Lite sorgset att lämna landsbygden faktiskt. Vi får se hur det går. Nu vill jag lämna denna underbara och solindränkta svit och dra ner på byn och dricka kefir och gå på museer!

15.37 – Fisklunch

Två saker jag börjat gilla som fan: dill och persilja.

17.00 – Vsvad

Om Vsvad (den keffa hålan med allt skräp) ”on of the skers company for rescuing german outpost at Vsvad, lake Ilmen (jan 1942) -52°

30/8 12.45 I ett badkar!

Валдай var underbart! Det var så trevligt att tillslut blev vi nästan mätta på trevligheten. Efter museum, bad, fisklunch och vilt surfande på internet, ville vi bara göra en sak: slappa. Vi låg på en liten brygga i solskenet tills solen gick ner. Tog en bira på en bar och sen middag på ett annat hak som senare förvandlades till ett disco, så vi kände trycket från tjejerna vid bordet bredvid som beställt in en hel flarra vodka och några skivor apelsin, så vi tog oss ett glas vodka vi med. Spelade lite kort efter maten. Denna gång gick det bättre men Erik har fortfarande turen på sin sida.

Valday är tydligen ”huvudstaden” till en stor nationalpark som sträcker sig genom kullarna i nord-sydlig riktning. Mängder av djur, fåglar och fiskar håller till här. Så det var därför det var så vackert här!

På tåget som avgick vid midnatt träffade vi en snubbe som pluggade till rysk motsvarighet till FBI. Han sa att området även var otroligt vackert under vintern och att vi borde komma och hälsa på honom och åka skidor.

För två timmar sedan irrade vi runt i centrala Moskva och hade noll koll på läget. Nu ligger jag i ett badkar hemma hos Natalia som vi hittat på couchsurfing.com! Vi mötte upp henne vid hennes jobb och fick nycklar till hennes lägenhet. Oj, nu är det för varmt i badkaret, skriver mer sen.

31/8 17.25 Chokladchocken

Sitter på ett fik i centrala Moskva där vi precis fått in våra koppar choklad. Okey, det är inte vad jag väntat mig. Chokladen innehåller ingen mjölk alls utan är bara en hel kopp med smält mörk chokladkaka! Jag var tvungen att skriva ner detta nu innan jag dör av en överdos i kakao.

Har precis köpt en stor (6 blad) karta över nordöstra sibirien, samt en turistkarta över Baikalsjön.

Okey, nu ska jag berätta vidare om gårdagen. Natalia, som tjejen hette, är advokat och jobbar med biznesrättsfall. Vi tog som sagt nycklarna och fick ett vikt A4 med instruktioner och regler för gäster hos henne. Vi hoppade på metron ut till hennes förort Bratislavskaya.

Området var heeelt sjukt. Helt platt område med mängder av gigantiska 14-30 våningshus utslängda ungefär som de i Hallunda, fast allt är så mycket större.

Vi hittade hennes lya på 4e våningen i ett 14 våningar högt hus. I dörren möter vi en annan gäst vid namn Miquel, som är från argentina och varit ute och rest i över 14 månader.

Det visade sig att Natalia nästan alltid hade couchsurfare hemma hos sig. Jag och erik skulle bestämt sova i hennes dubbelsäng medan hon och hennes rumskompis skulle ligga på en luftmadrass på golvet i hennes kök. Vi fattade ingenting och blev nästan lite misstänksamma över hennes gästvänlighet. Det är vi fortfarande. Men ikväll ska vi gå ut med henne och då hoppas vi på att bitarna faller på plats.

Vi åt middag på ett pizza-takeawayhak igår kväll. Det kändes konstigt men ändå lite trevligt med pizza. Vi lovade att inte tala om det för någon.

Har även hört av Lena och Brian. Båda jobbar hårt, men förhoppningsvis kanske vi ska träffa Lena lite senare idag.

1/9 21.47

Sitter på ett posh fik med ett gäng couchsurfers, eller, en ryska, en amerikanska (som bor hos ryskan), Miguel, jag och Erik. Jag vet inte vad jag ska tycka om hela den här couchsurf-grejen. Det är lite för bisarrt! Ryskan, Nadia, är väldigt söt, men är lite väl posh. Huh, jag hoppas jag kan få träffa lite vanliga ryssar snart. Det här är för crazy. Hoppas Brian hör av sig.

2/9 19.54 – Börjar vakna till liv

Sent igår… Efter den posha middagen blev vi tipsade om att gå på en klubb som låg på taket till ett R&B-ställe. Klubben va grym som fan! Moskvas alla hippa kids var där. Blev fotat för någon slags modesite! Tysk techno och snygga brudar. Livet lekte.

Åkte taxi hem och chaffissen körde så sjukt fort och spelade Nirvana på öronbedövande volym. Herre jävlar! Skulle dragit på marknad idag men vi var för stekta så istället har vi chillat och varit på en sportaffär där jag köpte en rysk tum-kompass. Fick också adressen till en affär där de säljer längdskidor m.m. Grymt!

Nu ska vi krubba och sen träffa Brian. Han hade något på gång.

4/9 15.22 Monorail!

Varför har ingen sagt att det finns en monorail i Moskva?? Hur som helst råkade vi hamna på en station och nu sitter vi och väntar på tåget! Har precis varit och köpt ett par ryska (det stod italy på dem) stavar för 341 rubel (lite under 100kr)! Hoppas de håller längre än mina förra rysstavar. Affären jag köpte stavarna i låg i ett industriområde söder om stan. Stället var ett helt sportkomplex med tennisbanor, skaterampar och en slalombacke! Halva backen bestod av taket till ett hus! Så konstigt.

Okey, tillbaka till lördagen. Stället Brian tänkt ta oss var samma som vi varit på dagen innan, taket! Lena var med också. För att inte komma dit allt för tidigt hängde vi på lite olika hak innan vi tillslut gick till taket. Mycket mer folk denna kväll. Brian introducerade oss till lite olika typer varav en var en sjukt posh brud som va helt galen. Herregud. Sen spanade jag och Erik in en annan tjej på avstånd när hon drack massa shots. Lite senare kom hon fram till mig och började stöta på mig. Hon frågade varför jag stirrat på henne innan och jag förklarade att det var för att hon drack så mycket.

Vid fyra drog jag, Erik och Brian hem till Brian och slaggade där, eftersom det var närmare till marknaden från Brians hus. Vi lyckades släpa oss upp klockan tio, tog en lada till tågstationen och tog tåget upp till stationen Mark där den fetaste loppmarknaden jag någonsin sett bredde ut sig. Den började inne i skogen där babushkor och annat löst folk sålde kläder och prylar på marken för spottstyvrar. Helt fantastiskt. Jag fick shoppingspree och köpte skjortor, tröjor, jackor, medaljer, schalar osv. Allt för ungefär 30 rubel/sak = under 8kr. Efter skogsdelen väntade en ännu större del som var en gammal parkeringsplats helt fylld av försäljare med bord. Vid det laget började bakfyllan kicka in så jag kunde inte riktigt koncentrera mig lika bra men hittade ändå några fina saker.

När jag höll på att kollapsa tog vi oss var sin kartoshka och begav oss mot stationen och tog tåget hem till Brian där vi sov middag i fyra timmar medan som Brian jobbade. När vi vaknade gick vi till en georgisk restaurang i närheten och tryckte i oss så mäktiga rätter. Sen kom Lena och vi stack till ett fik där vi åt efterrätt. Eriks var helt fantastisk! Chokladkaka med jordgubbsås.

Nu sitter vi inne bland stalinistisk-paviljongerna som numera blivit theme park med massa dumma stånd som pumpar ut kass västerländsk musik på för hög volym! Men vackert är det.

5/9 10.37 – Zavtrak

Last day of Moscow. I don’t really want to leave. It’s been far too good. Hoppsan, utan att jag tänkte på det började jag skriva på engelska. Drömde en skitskum dröm i natt. Peter Ström gifte sig, eller var det Martin? Linn gifte sig också i drömmen. Allt utspelade sig i förorten. Ã…h, ja, Anders Berg gifte sig också, white-trashigt. Sen började jag hänga med gamla klasskamrater från högstadiet. Jag var med i någon tidninge för att jag uppfunnit någon slags cool pryl. Mia dök upp men hon var jätteledsen och ville knappt prata med mig. Jag åt kött under lunchen på skolan, men mest sallad.

Igår träffade vi lite kompisar till Brian på ett vernissage för en skum arkitekt. En av kompisarna var sjukt lik Marta, bortsett från att denna tjej hade kort blonderat hår. Läskigt, men jag blev lite kär i henne. Lite.

Nu ska vi åka med våra grejer till stationen och sen ska jag gå på museum med tjejen!

6/9 14.19 Tallinn

Sitter och väntar på kinamat och dricker autentisk estländsk läsk (produced by the coca cola company)… Efter några hemska timmar i gamla stan har vi äntligen lyckats ta oss ut och vandrat bland små hus och diskuterat outdoor/streetsmart-kombon som jag tycker är svår att åstadkomma.

Det var med vemod vi korsade ryska gränsen mot Estland i natt. Gränsvakterna var ovanligt trevliga också!

Nu kom vårrullarna!

14.50

I Moskva, innan vi kutade till stationen för att ta tåget till Tallinn var jag på ett konstmuseum med sasha och den andra tjejen. De var en timme sena men det gjorde inget då jag hade en god bok att läsa. Utställningen var maffig, men inte lika fet som den i St Petersburg. Sasha som kunde en hel del om konsten delade med sig av kunskapen vilket var oerhört trevligt. Strax efter mötte vi upp Erik på ett fik intill som var trevligt. Bra mat och sen lubbade vi in i en afär där vi köpte armenska ostar och flarror med vodka – ja man måste ju ta med en flarra hem från Ryssland! Allt annat är bara dumheter.

Nu ska vi gå till Tallinns arkitekturmuseum och sen gå på båten till Stockholm!

21.00 Bingo!

Har precis sopat banan i bingo här på båten. Först drog jag hem en bingo, fick 100kr + en toblerone. Sen när en kvinna vunnit 3ggr i rad och inte ville ha mer choklad frågade de publiken och jag ropade först och fick den. Sen efteråt lottade de ut priser bland de deltagande. 5 personer fick komma upp och öppna var sin lucka där det gömde sig ett pris. Såklart vann jag här också! Plus att jag ritat hjärtan på mitt kort eftersom konferencieren var en så söt kvinna i tandställning. Alla andra vann choklad utom jag, jag vann en ukrainsk skumpa!

Tidigare ikväll köpte jag en bag-in-box vodka, 2 liter!!

22.12 LEK

Efter en lek på scenen vann vi varsin toblerone till! Vi har ätit en och har tre kvar.